TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Tisdag 6 juni 10:09

God morgon!
Sovit underbart gott i båten i hemmahamn inatt.

Regnet avtog under natten till igår, och när det började klarna upp, kastade vi loss från Fårösund.
Till en början hade vi vinden i ryggen, men det varade inte länge, och sen hade vi en hård motvind och gropig sjö, hela vägen till hemmahamn.

Trots att det var hyfsat kyligt, och vågorna i sidan, som med den hårda vindens hjälp, stänkte upp på däck och över oss lite lätt, var det ändå en väldigt vacker dag..

När vi kom in i hamnen, väntade rena sommarvärmen på oss, och det var ett helt underbart välkomnande hem ;)

Vi hade vissa problem med att lägga till vid vår boj, då hamnen är ganska smal, och Andromeda är nästan 13 meter lång, det ligger båtar överallt, och det är lite halvdåligt med vändradie. Dessutom blåste vinden rakt in i sidan.
Det blev några försök fram och tillbaka, vi fick tag i bojen, men bojkroken hoppade loss. Jag tog fram båtshaken, men vinden låg på så hårt att jag inte orkade hålla emot, och tvingades släppa. Kvar i bojen satt båtshaken, som den värsta SOS sällskapsresan ;)) ha ha ha!
Till slut så, fick vi till det, och nu har vi kommit på hur vi ska göra det enklare för oss nästa gång..

Sen blev det god middag, som Husse lagade samtidigt som jag myste med Lucky. Vi har ju inte setts på några veckor, och har lite att ta igen.

En nattlig skogspromenad blev det också, och hundarna var vilda av glädje att få springa fria i sina hemtrakter.

Vilket väder vi kom hem till då. Full sommar och allting är grönt och utslaget. Syrenerna blommar och doftar helt ljuvligt.
Det finns inget som går upp mot den här ön, den är helt underbar!!

#nattligskogspromenad
#Älskadeunderbaragotland
#Andromedahemmahamn
#Tezzpågotland
#Attangöraenboj
#Tezzrescuedogs
#Sällskapsresanvarning

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Måndag 5 juni 11:03

Vi rastade hundarna vid tio igår förmiddag, sen kastade vi loss, med siktet inställt på Fårösund.

Till en början var det mycket sidsjö, gammal sjö, och hon rullade en del, men inte alltför jobbigt.

Sen kom det stråk av nästan stiltje längre ut, för att sen återigen bli mycket motsjö, stampiga gamla dyningar, och trots att motorn är bra och pigg och lätt gör 6 knop, var vi ofta nere på bara fyra knop, långa sträckor.

Det var aldrig någon idé att dra upp något segel, för vinden var rakt i nosen på oss, och inte så stark heller.
Ett tag kändes det dock som att det var på väg att blåsa upp, då vinden tillfälligt ökade lite och dyningarna blev större och sjön mer krabb.

Ett kort ögonblick fick jag flashbacks från olyckan och kulingseglingen, och hjärtat slog några extra slag i bröstet, och jag kände ett stråk av ångest. Sen lyckades jag samla ihop mig igen, tog över ratten en stund, tittade ut över havet och lät mig bli ett med båten och dyningarna.

Då och då kommer det över mig, en i sammanhanget, oresonlig rädsla, där jag tvingas tala mig själv till rätta, tänka på att den där gången, som jag får flashbacks av, så var jag skadad och inte helt tillräknelig, så den rädsla jag upplevde där och då, den är starkt färgad av min utsatthet och att hjärnan inte funkade som den skulle. Skulle vi hamna i samma väder idag, oskadad, skulle förutsättningarna se helt annorlunda ut.

När jag kommer dit i tanken, släpper ångesten.

Nu blev det aldrig värre med vinden. Det var bara vågorna som försenade oss, och mörkret föll, regnet kom in över oss och gjorde allting blött och fuktigt.

Jag har seglat på öppet vatten i mörker, navigerat efter fyrar vid något enstaka tillfälle, men aldrig kommit in i hamn och lagt till i mörker, och definitivt inte navigerat genom en hyfsat smal led/ränna för att komma in först mot samhället.

Jag trodde den skulle vara upplyst med lysbojar, men jag upptäckte snart att den enda lysbojen var den första gröna där inseglingsleden började. Så jag fick stå i fören med en liten billig ficklampa i handen, med begränsad räckvidd, försöka se de gröna och röda prickarna, och sen ropa till Mannen, styrbord, babord, mera styrbord ;)
Det var faktiskt lite halvläskigt eftersom jag inte var förberedd på det, men känslan sen när vi kom igenom, ah underbart!!!

Regnet öste ner när jag från fördäck guidade oss in i hamnen och vi äntligen la till, 00:20..
Våra dräkter var genomblöta, hundarna, dynorna, ja hela sittbrunnen, allt var dyngsurt, och Lilly hade så bråttom iland att hon höll på att falla mellan båten och kajen, men vi hindrade henne jag och Husse gemensamt..i sista sekund.

Ännu en rysare var när vi närmade oss Fårösund, och strax utanför Svingrunds fyr, la plötsligt plottern av. Jag fick upp ipaden och knäppte igång seapilotprogrammet så länge, sen stängde vi av och satte på plottern, och plötsligt funkade den.

Behöver jag säga att känslan att vara i hamn, efter en lyckad mörkernavigering och sen perfekt tilläggning, den var svårslagen ;))
Det tog ett tag att varva ner och kunna somna.

#Mörkernavigering
#Flashbacksfrånolyckan
#Inseglingfårösund

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Söndag 4 juni 10:10

10:00 kastade vi loss från Nynäshamn. Destination Gotland.

Vädret ser.. tveksamt ut. Men åtminstone ingen kulingvarning utfärdad..

#Motgotland
#Gotlandssegling
#Tveksamtväder
#Tezzochhavet
#Hejdånynäs

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Lördag 3 juni 21:05

Prognosen sa 5-8 m/s, och gråmulet men uppehåll.
Våra gäster idag, mannens son med sambo och familj, fick en lite hårdare start än förväntat.

Det blåste upp till 11 m/s i byarna, och våghöjden blev mellan 1,5 och 2 meter.
Vi seglade bra tyckte både mannen och jag, men Sambon och lilla söta killen på 5 år, upplevde sjön och vinden lite läskigt.

Fast i början, när det fortfarande var lugnt, var det väldigt kul att styra, och han gjorde det med stor inlevelse ;)

Vi seglade ut till Rånö, i 8,3 knop, bitvis, sen låg vi på 7 knop. Bottenrevad stor och kryssfock.

Väl framme köpte vi glass, och sen lagade vi lunch som vi avnjöt under kapellet, då regnet envisades med att falla lite lätt, och vinden friskade i ordentligt.

Hemfärden till Nynäs, blev lite lugnare, men då ökade regnet istället.

Dagen avslutades med middag på Rökeriet.. En härlig dag, trots regnet.
Men det är bra kallt ute för att vara juni nu ;(

#Seglingmysingen
#Hårdseglingsstart
#Middagrökeriet
#8,3knopsegling
#Litenkapten
#Elvström42

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Lördag 3 juni 08:54

God morgon!

Natten har, som oftast alltid, då jag är ledig, varit bra!

Nu ska jag hälla i mig Zoegas, försöka sparka liv i mig själv, och rasta hundarna, innan våra extra besättning ;) kommer idag.

#ExtrabesättningAndromeda
#Livetpåbåt
#Seglingnynäshamn
#Lillyskeppshund

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Lördag 3 juni 00:29

Idag efter frukost, kastade vi loss, gav oss ut med Andromeda på Mysingen, för att helt enkelt testa henne lite, med olika segelsättningar i vind på 10-12 m/s.

Det var vackert, men isande kallt. Nordliga vindar och kylig luft.

Hon gick bra först på bara storseglet, som var revat, och sen drog vi upp även kryssfocken, och båten satte fart. Drygt sju knop.
Vinden var väldigt byig, och jag satt med storskotet i handen, för att lätt kunna släppa efter lite, och parera i byarna.
Känner att vi har lite att jobba med att lära oss där. Hon är oerhört lättseglad, sticker iväg som en vild unghäst ;)) men kräver samtidigt en varsam hand och verkligen rätt segelsättning, för att det ska bli behaglig segling.
Men jag gillar verkligen henne! Dessutom är hon vacker att se på också..

Efter det satte vi kurs mot L och hans 27 meters trålare, som han inreder till bobåt.
Vi gick (huse?) båtsyn ;) och imponerades av lösningarna, tiden bara försvann, som den så ofta gör, och sen var det dags för färd tillbaka till Nynäshamns gästhamn.
Men först gick vi en promenad med hundarna. En vandring bland minnen, sen vi bodde där en gång, och allt som hänt sen dess..

I Nynäs gick vi till Kroken, och åt en underbart god middag, och nu är det snart dags att sova lite.
Imorgon har vi bjudit hit Mannens son med familj, att segla med oss över dagen. Ser fram emot det ;)

#Byigvind
#Revadstor
#Segling
#Mysingen
#Segelbåtsliv
#Seglingimorgon
#Tezzbåtliv

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Fredag 2 juni 10:38

Dagens visdomsord på min yogi-te påse..

Så är det. Det vet jag redan, och det är de jag känner, när jag en stjärnklar natt, vänder upp mitt ansikte mot stjärnorna, när jag betraktar en brinnande solnedgång, när vinden tar tag i seglen, och båten skjuter framåt, allting i perfekt harmoni, ett med havet, vinden. Eller när jag en stilla natt, på en sandstrand strax utanför Visby, sänder ut en önskan, i den ljumma och stjärnklara natten, och den senare blir uppfylld..

Visst är vi alla en del av universum, om vi bara väljer att se det..

#Ettmeduniversum
#Yogite
#Tezzuniversum
#Endelavnågotstörre
#Tezzinynäs

Jag heter Tezz ( ja faktiskt, INTE Therese som man gärna vill tro) Segling och hundar är Livet! Min båt heter Andromeda, ett passande namn då jag ofta känner mig som om jag kommer från en annan galax, i andra människors sällskap. Trivs alltför bra ensam,

De fyra hundarna & Liten Husse

Mardrömsseglatsen..

Överjordiskt Magiskt

S/Y ANDROMEDA

Elvström 42:a. Seglingsegenskaperna är enastående!