TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Torsdag 29 juni 11:35

Det här är oftast det första jag ser, när jag vaknar på morgonen..

Och på min andra sida ligger Jerry & Liten Husse, tätt tillsammans.

Tass mot "tass". Och mitt hjärta smälter..

Idag är det värsta skitvädret. Regn, nordostliga vindar som drar rakt in där vi ligger, och hyfsat gropig sjö som kränger båten hårt mot kajen.

Jag har sovit som en bebis, hur gott som helst i gungandet. Men det är jäkligt deprimerande att vakna till detta, och det tar liksom aldrig slut heller.

En neverendingstory i dåligt väder, och så här långt den sämsta skitsommar jag upplevt på åratal..

#Skitsommar
#Sämstasommarenpåår
#Grinigtezz
#Lesstezz
#Skitväder
#Värdelössegelsommar
#Segelbåtsliv

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Torsdag 29 juni 01:03

Idag har vi tvättat upp lite kläder på campingen, städat båten och på kvällen gick jag och O Store Husse en långis med pälsarna.

Solnedgången var magisk, himlen brann i de mest fantastiska färger, och som vanligt kände jag att det finns någonting större, något mycket mer än vi förstår, någonting överjordiskt.

Och jag glömde kameran i båten, så tyvärr inga bilder ;(
Jerry och Lilly fick springa fritt på stranden och en åker vi passerade, och på vägen såg vi de mest fantastiska lägen på hus, exakt så som vi vill ha det.

Nu har jag lagt mig i min koj, vinden är hård nordostlig, och drar rakt in i hamnen. Vi gungar ganska bra redan nu, och det ska dessutom öka också från 14 till 18.. Bara hoppas de går bra. Förutom vi är det även en katamaran och en annan vanlig segelbåt i hamnen.

#Kulingihamnen
#Överjordiskt
#Båtliv
#strandhundar
#Utsattlägeihamnen
#Tezzgotland
#Burgsvik

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Onsdag 28 juni 14:16

Natten var lugn, och jag sov till efter nio, och kidsen till typ elva.
Lång avkopplande frukost, konstaterade att vädret de närmaste fem dagarna är en katastrof seglingsmässigt, med vindar upp på 15 m/s mer eller mindre hela tiden, och regn, regn regn, förbannade svenska regnsommar..

Men än är inte regnet här, och på morgon, eller jag menar, förmiddagsrundan, hittade vi den här fantastiska stranden, nästan helt för oss själva. Bara en person och en hund befann sig lite länge bort.

Nu är detta landväder, men sjöprognosen är i stort sett inte mycket bättre den heller..

#Skitväder
#Seglingsmässigkatastrof
#Evighetskuling
#Egenstrand
#Tezzbåtliv

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Tisdag 27 juni 18:50

Vi kastade loss strax efter tolv idag från Vändburg. Tänkte att det skulle bli en lugn, kort seglats till Burgsvik, för att sen imorgonbitti gå över till Öland.
Hmmm..

Lilly anmälde sig som navigatör ;)) själv hade jag ont i huvudet så jag nästan mådde illa, men tänkte att en liten tur på sjön skulle nog jaga bort huvudvärken.
Hmmm igen. Det började bra, med lite rullande dyningar, och rak motvind.
Vi bestämde oss för att gå för motor först tills vi rundade Hoburgen, sen skulle vi segla.

Ganska snart ökade sjön och blev obekväm. Dyningarna kom rakt emot oss, och trots att båten tog dem väldigt bra, blev det på något sätt stampigt, ryckigt och väldigt rullande. Inte alls de där långa sköna dyningarna som är helt underbara.

Jag kände hur huvudvärken bara ökade i styrka, och dessutom började jag känna mig lätt illamående.
I samma ögonblick sa Liten Husse att han mådde illa, sen kräktes han över relingen..
Jag kämpade emot mitt eget illamående, samtidigt som jag hjälpte Liten Husse, satte fast honom i ett hundkoppel i flytvästen, för att han inte skulle åka överbord, gav honom papper, och spolade av däcket med vatten.

(Jag har än så länge aldrig varit sjösjuk, men idag var det nära, och mestadels berodde det nog på huvudvärken jag hade, och som garanterat berodde på de glas vin jag dumt nog drack igår. Då jag sällan dricker, tål jag ingenting)

När vi kom ner till Hoburgen var sjön riktigt stökig, och jag förmådde inte gå upp och börja med segel, då jag mådde illa och Liten Husse fortsatte kräkas.

Dessutom blev vi tvungna gå ut några sjömil extra MOT sjön, för att sen kunna gå MED sjön in mot ön. Vi försökte vika av tidigare, men med sjön rakt i sidan blev det ohållbart.

Stackars Liten Husse! Jag tyckte så synd om honom.. Fast i ett gungande krängande inferno, och inte kunna komma iland på en gång.

Nu är vi framme i Burgsvik, och sällan har jag sett så glad besättning ;)
Även O Store Husse var själaglad över detta ställe, bara för att här finns internet fullt ut, ha ha.
Annars var det egentligen en riktigt fin tur. Sol, härliga vågor och vackert så de nästan gör ont.

Jag var lite inne på att vi skulle gå vidare till Öland imorgon, men röstades ner av övrig besättning, som ville stanna här någon dag, så jag viker ner mig.

#Sjösjuka
#Burgsvik

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Tisdag 27 juni 09:20

God morgon!

Idag verkar lovande för lite segling.
Solen lyser, och jag ska ta min mugg Zoegas ut till sittbrunnen.

Lillys gulliga tassar ;)

Igår lånade vi bil och åkte till Hemse. Bunkrade allt från mat till dricka och hundprylar. En lunch på pizzerian, blev det också. Jättegod glutenfri och vegetarisk. Rekommenderas!

På barnens önskemål köpte vi även med oss kortspelet Uno.

Husse var lite tveksam först, kunde detta verkligen vara kul.?
Sen när vi spelade, var han den som tyckte det var roligast av alla ;) (kan ha berott på att han alltid vinner, så även denna gång)

[Bild]

På kvällen gick vi ca 6km med hundarna, utmed havet. Jerry i sin nyinköpta lina, och Lilly i flexi.

Nu skriker min kropp efter Zoegas, så innan abstinensen slår till, är det bäst jag hämtar min mugg och går ut i solen.

#Shoppinghemse
#Hemse
#Tezzhemse
#Spelauno
#Glutenfritthemse

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Måndag 26 juni 08:32

Vaknade till strax innan åtta, hörde ett gnällande ljud från båten, som inte ingick i den vanliga repertoaren av ljud, från en båt utsatt för hårda vindar.

Kravlade mig trött, ur min sköna koj, omgiven och inbäddad av hundar. Ut i den hårda kyliga vinden.

Där vi ligger är det stora traktordäck mot kajen. Dessa är inge vidare för de får hennes fendrar att åka på sidorna, och sen gnuggar hon mot däcken och blir svart. Och om de räckte med det vore jag nöjd. De går att tvätta bort. Men av någon anledning gör det även skador på henne, små jack och djupa repor i plasten, suck.

Trots att hon ligger klistrad mot kajen lyckades jag pressa ner en fender på tvären, och problemet är avhjälpt en stund åtminstone.

Sitter med min mugg Zoegas i sittbrunnen, lyssnar trött på vindhelvetet som nu är uppe på 18 m/s.
Inser att jag har två val, antingen låta sy upp stormsege till båtenl och börja gilla kulingsegling, eller sälja båten och skaffa mig en helt annan hobby *ironi*

#Helvetesvindar
#TröttgrinigTezz
#Segelbåtsliv
#Evigbryggsegling
#Elvströmbåt
#Inblåst

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Söndag 25 juni 22:02

Har funnit lite lä, på utsidan av piren, bland alla stora stenblock.
Suttit här ett tag nu, sett solen gå ner bakom molnen i ett färgsprakande fascinerande skådespel.

Måste sno åt mig lite ensamtid emellanåt, när vi är så många, så nära inpå varandra hela tiden, och på så liten yta.

Jag älskar att ha barnen här och det liv vi lever. Måste bara hämta andan lite ibland. Fylla på mitt ensamhetsbehov.
Längtar så, rastlöst, efter att kasta loss, ge mig iväg. Lite lätt frustrerande, men kan inte på något sätt hitta ett försvar till att ta med barn och hundar ut i tvivelaktigt väder, och en stormfock för lite..
Så vi väntar lite till.

#Stormfock

Av TEZZ PÅ S/Y ANDROMEDA - Söndag 25 juni 12:38

God morgon!

Somnade strax efter tolv inatt, och blev sen uppväckt 01:40, av ett gäng gapande fyllskallar, som vrålade allt mellan tjala la la laaaaaa och diverse brunstvrål, precis utanför båten.

Jag tänkte, vad fan, men efter en kort stund dog vrålen ut, och jag tänkte att idioterna hade gått vidare till någon husbil längre bort efter stranden.

Nejdå, klockan fyra på morgonen var det dags igen. Samma liv, och jag tittade ut, och konstaterade att det var några på en liten träbåt som kommit in i hamnen sent igår kväll.

Husse och jag gick bort till deras båt. Utanför låg drivor av ölburkar och spritflaskor, och tre snorungar, knappt myndiga, satt aspackade i båten och spelade musik och skrek som ett gäng efterblivna neanderthalare.

När vi kom bort till deras båt, gick de in i ruffen, och när Husse bad dem lugna ner sig lite, sa de inte emot, och sen avlöpte resten av natten i lugn, även om de fortfarande gapade, men åtminstone inte ute längre.

Och jag kan inte låta bli, tänka tanken att vad förbannat skönt det vore om alkohol inte uppfunnits överhuvudtaget.. Vad mycket problem, störande irritationsmoment, familjetragedier, olyckor och annat helvete vi hade sluppit.

Det är ju inte så att jag sticker under stol med att jag älskar att avnjuta ett gott rött vin i sittbrunnen, efter en härlig seglats. Men jag tillhör den procenten som kan hantera och avnjuta mitt drickande, utan att störa andra människor.

Uppenbarligen är det ganska många som inte kan det, och det här är andra gången på kort tid, som det drabbat oss.

Idag är förvrigt ännu en dag med omöjligt väder, och vi är nu ännu fler båtar i hamnen som väntar på bättre väder. Imorgon ska vi få låna bil av ett par vänliga själar här, så vi kian åka och fylla på förråden, i väntan på rätt väder och vindar.

De gapiga snorungarna, de gav sig tack och lov ut i det här vädret nyss. Hoppas bara inte sjöräddningen kommer tillbaka med dem lite senare.

#omintealkoholfunnits

#hataralkoholibland

#desomintekanhanteraalkohol

#fyllskallarinatten

#fullasnorungar

#Alkoholhelvete

Jag heter Tezz ( ja faktiskt, INTE Therese som man gärna vill tro) Segling och hundar är Livet! Min båt heter Andromeda, ett passande namn då jag ofta känner mig som om jag kommer från en annan galax, i andra människors sällskap. Trivs alltför bra ensam,

De fyra hundarna & Liten Husse

Mardrömsseglatsen..

Överjordiskt Magiskt

S/Y ANDROMEDA

Elvström 42:a. Seglingsegenskaperna är enastående!